Pagrindiniai Ajurvedos principai

Ajurveda remiasi Sankjos filosofine sistema, kurią sukūrė didysis išminčius Kapila. Senovės Indijos išminčiai suprato du pagrindinius gyvybės egzistavimo principus: vyriškąją dvasios galią arba gryną sielos sąmoningumą (Purusha) ir moteriškąją gamtos jėgą arba materijos kūrybinę energiją.
Iš šių dviejų principų derinio susiformavo didysis “atsiradimas” su savo individualia sąmone, mintimis. Moteriškasis gamtos principas susideda iš trijų kosminių savybių (Gunas) – “Sattva”, “Rajas” ir “Tamas”, kurios yra subtilios energijos, dvasingumo ir materialios egzistencijos formos. Visos gyvybės formos susideda iš šių trijų jėgų derinio. “Sattva” yra šviesos, žinių ir harmonijos derinys. Sattva veikia per penkis jutimus (klausą, pojūtį, regėjimą, skonį ir uoslę) ir pasireiškia kaip ieškantis protas. “Rajas” reprezentuoja energiją, judėjimą ir nuolatinį aktyvumą. Rajas veikia per penkių pojūčių veiklą (kalbą, imlumą, judėjimą, reprodukciją, išskyrimą) ir pasireiškia kaip suvaldomas noras. “Tamas” reiškia tamsą, neveiklumą ir miegą. Tamas veikia per penkis jutiminius suvokimus (garsą, prisilietimą, išvaizdą, skonį, kvapą) ir pasireiškia kaip akinantis nežinojimas.

Penki elementai ir trys došos

Iš trijų kosminių savybių (Gunas) atsirado penki gamtos elementai„eteris“, “oras“, „ugnis“, „vanduo“ ir „žemė“, kurie žmogaus kūne susijungia, o vėliau pasireiškia trijų pagrindinių biologinių principų (dosha) forma – „Vata“, „Pitta“ ir „Kapha“ (tibetietiškai – kvėpavimas, tulžis ir gleivės). Individualios psichosomatinės asmens (Prakrti) savybės atsiranda apvaisinimo metu, priklausomai nuo to, kuri doša tuo metu vyrauja vyro spermos ir moters kiaušinėlio viduje. Kiekvienas žmogus gimsta turėdamas unikalų šių došų santykį, kuris atspindi asmens genetinį kodą. Gyvenimo eigoje dėl įvairių priežasčių jų santykis nukrypsta (Vikrti) nuo pirminės įgimtos būsenos (Prakrti),ir tai atsispindi mūsų psichinėje būsenoje ir fizinėje sveikatoje. Sąmonė, mintys, emocijos, tarpasmeniniai santykiai, mityba, dienos ritmas, gyvenimo būdas, metų laikai ir aplinka daro įtaką trijų došų pusiausvyrai ar disbalansui. Mes negalime suvokti šių trijų pagrindinių gyvenimo principų atskirai. Jų funkcijos yra tarpusavyje susijusios ir viena kitą papildo. Kiekvienos došos esybės ir funkcijos supratimas leidžia teisingai atskirti jų manifestacijas mišriose konstitucijose.

Trys pagrindiniai tipai – Vata“, „Pitta“ ir „Kapha“ turi dar septynis skirtingus derinius (vata-pitta, pitta-vata, vata-kapha, kapha-vata, pitta-kapha, kapha-pitta, vata-pitta-kapha). Jei dominuoja pitos charakteristikos, tai mes esame pitos tipo. Jei mums tinka vienodai vata ir pitta savybės, tai mes esame kombinuotas vata-pitta tipas. Nepaisant to, net ir kombinuoto tipo atveju viena charakteristika visada yra dominuojanti. Subalansuotas vata-pitta-kapha tipas – retenybė. Jei dominuojančio vata tipo asmuo pradeda jausti ligos simptomus, tai dažniausiai įvyksta todėl, kad jo vata doša žymiai padidėjo. Pernelyg didelis vienos iš trijų došų perteklius visada pasireiškia pschinės sveikatos disbalansu ir organų sutrikimais. Mūsų užduotis – atkurti šių jėgų pusiausvyrą. Tinkamas psichosomatinių principų supratimas yra sveiko ir subalansuoto gyvenimo būdo raktas. Jei geriau suprasime došų įtaką ir poveikį, galėsime užkirsti kelią blogiems įpročiams ir stereotipams, kurie vėliau pasireiškia įvairiomis ligomis.

Trys tipai atitinkamai pagal reakcijas

Psichosomatinis tipas nustatomas stebint žmogaus reakcijas tam tikrose situacijose. Ajurveda pagal reakcijas iškiria tris tipus: “Auka”, “Užpuolikas/Puolėjas” ir “Liudytojas/Stebėtojas”. Norėdami,  kad būtų suprantamiau, galime pateikti klasikinį pavyzdį: kambaryje sėdi trys žmonės, atstovaujantys skirtingus tipus – Vata (oras), Pitta (ugnis) ir Kapha (vanduo). Netikėtai kobra įšliaužia į kambarį. Kai trys žmonės ją pamato, kiekvienas spontaniškai reaguoja savo unikaliu, konstitucijai būdingu būdu. Vata tipo žmogus išsigąsta ir iš baimės užšoka ant stalo, minimaliai prisideda prie problemos išsprendimo, nes jam pirmoje vietoje yra jo gyvybė ir saugumas. Pittos tipas išlaiko blaivų protą ir susikaupia. Jis sugriebia pirmą po ranka pasitaikiusį daiktą ir su juo rankoje kovoja su pavojumi tiesiogiai. O Kapha tipas lieka sėdėti pusiau ramus. Šis žmogus tik šaukia pitos tipo žmogui: „Daryk ką nors! Nužudyk tą prakeiktą gyvatę! Žmogaus reakcija pavojuje yra labai patikimas teisingo psichosomatinio tipo nustatymo rodiklis: vata-baimė, pita-agresija, kapha-inercija.

Susiję produktai: Vata arbata, Pitta arbata, Kapha arbata